Episod I – SPITALUL MUNICIPAL NU POATE ACOPERI NEVOILE POPULAȚIEI fiind falimentar medical și funcțional de cel puțin 10 ani.

Oameni buni,

Orădeni, Bihoreni,

Înalta Curte de Casație și Justiție a României a admis cererea formulată de petentul Foncea Gheorghe Dacian și a dispus strămutarea judecării cauzei ce formează obiectul dosarului nr. 3703/111/2019, care are ca obiect suspendarea Dispoziței  Primarului Municipiului Oradea privind revocarea Managerului Foncea, aflat pe rolul Curţii de Apel Oradea – Secţia de contencios administrativ şi fiscal, la Curtea de Apel Cluj – Secţia de contencios administrativ şi fiscal. Înseamnă că au existat suficiente probe care au pus la îndoială caracterul just al procesului din Oradea. Adică ar fi existat posibilitatea să nu fie judecat drept procesul prin care trebuie să revin în mandatul de Manager al Spitalului Clinic Municipal ”Dr. Gavril Curteanu” Oradea.

În mod evident, dacă la Curtea de Apel Cluj voi câștiga recursul declarat pentru suspendarea Dispoziției Primarului Municipiului Oradea prin care am fost ilegal și abuziv revocat, mă voi întoarce să îmi reiau mandatul de Manager al Spitalului Municipal.

Pe parcursul mai multor episoade voi promova cu dovezi, înscrisuri, fapte, nume (în funcție de temă), o serie de situații care descriu modul abuziv și ilegal în care lucrează anumiți indivizi în funcții publice, politice, care deși ar trebui să fie exclusiv la dispoziția comunității, prin interese de grup, prestează în mod real efectiv împotriva intereselor populației, a pacienților.

Câțiva indivizi mai mult sau mai puțin ascunși m-au insultat, mi-au degradat imaginea publică de un an încoace, m-au înjurat, în cel mai agresiv și mincinos mod posibil. Aceștia au fost niște trompete, săgeți ale unor interese rău-voitoare, toți aceștia adunându-se cu scopul strict de a pune o presiune mediatică creată artificial împotriva unui Manager care i-a depistat și dezavuat, care i-a dat afară din spitalul public. Cu toate că aveau la bază falsuri și minciuni, au stăruit în proiectul necesar lor de a fi înlăturat Managerul Foncea de la Municipal și a putea veni ei înapoi și au umplut mass-media și rețelele sociale de informații toxice.

Am îndurat cel mai agresiv, dur și susținut atac mincinos și nedrept față de măsurile pe care în mod just le-am luat la nivelul Spitalului Municipal!

SPITALUL CLINIC MUNICIPAL ”Dr. Gavril Curteanu” ESTE FALIMENTAR MEDICAL ȘI FUNCȚIONAL DE CEL PUȚIN 10 ANI ÎNCOACE, IAR ÎN PREZENTA CRIZĂ A CORONAVIRUSULUI, ACEST SPITAL NU POATE ACOPERI NEVOILE POPULAȚIEI!

În prima parte a prezentului material voi enumera doar câteva din problemele critice  identificate în urma evaluării situației găsite de mine la preluarea manadatului de Manager al Spitalului Clinic Municipal ”Dr. Gavril Curteanu” Oradea, la 30.05.2018, sau chiar la aproape un an după preluarea mandatului, în cazul unor probleme bine ascunse de cei cărora le conveneau acele situații. De ce așa târziu am constatat în final că AM PRELUAT UN SPITAL FALIMENTAR MEDICAL ȘI FUNCȚIONAL? Pentru că eșecul acestui spital public din ultimii 10 ani a fost atât de bine ”ambalat” și ”vândut” ca model de top deseori, încât, deși știam anumite realități ca membru al Consiliului de Administrație,  nu am dorit să accept că această unitate sanitară publică a fost dintotdeauna  într-o singură  stare: faliment medical și funcțional (este o sintagmă care poate acoperi destul de bine nefuncționarea medicală a acestui spital), nicidecum un spital pe măsura nevoilor populației și nici vorbă de a fi fost vreodată în acest interval de timp un spital european (asta se poate accepta doar pentru că geostrategic și economic România a aderat la UE)! Sigur, ca peste tot în astfel de situații, sunt excepții, de medici și echipe medicale care au reușit prin munca lor sinceră și dedicată comunității și nu altor interese, să ducă târâș-grăpiș spitalul înainte.

I) Locația Centrală din strada C. Coposu nr.12:

  • Se impune în mod rațional și fundamentat medical scoaterea din Pavilionul Central a paturilor de recuperare medicală și mutate în locație exterioară de pe Pasteur, lângă Secția de Recuperare medicală (neurologică); acolo se va contura o bază completă de recuperare medicală, iar pe Coposu vor funcționa doar paturi curative! Este absurd să ținem paturi de recuperare medicală unde un spital general, multidisciplinar, poate asigura activitate medicală curativă și nu una de recuperare! În primul rând interesul unui spital este să prioritizeze activitatea curativă, apoi pe cea de recuperare și paliativă. Ministerul Sănătății a înțeles aceste fundamentări, nu înțeleg de ce conducerea interimară a refuzat să pună în aplicare avizul Ministerului Sănătății!? Ah, sau poate înțelegem legăturile Medicului Coordonator de la Recuperare Medicală…
  • Spitalul a acumulat în 50 de ani de funcționare doar 15 paturi de ATI, iar după 10 ani de la unificarea celor 4 spitale, potrivit Normativelor Ministerului Sănătății trebuia să aibă 50 de paturi ATI aferente numărului de paturi de acuți; astfel, am realizat o suplimentare în anul 2019 de 10 paturi de TI și urmează încă 10 paturi în locul Laboratorului de analize medicale; dar actuala conducere interimară vrea să facă sistem de vacuum pentru transportul vacutainelor cu sânge de pe secții la laborator în cadrul unui proiect european; există cel puțin 3 aprobări ale Consiliului Medical al spitalului care atestă varianta de a nu se implementa acest proiect de transport prin vacuum, deoarece dacă totuși se mută laboratorul probele nu vor ajunge unde trebuie după ce e finalizată rețeaua de vacuum, care probabil se licitează deja; Spitalul Municipal nu are nevoie de transport cu vacuum a probelor, ci are nevoie de aparatură medicală, de echipamente! Are nevoie de cel puțin încă 10 paturi de ATI realizate în regim de urgență (și atunci vor fi abia 35 de paturi de ATI)! Așa am și convenit cu BRECO acum un an, să semnăm contractul de finanțare europeană cu instalația de vacuum și apoi, potrivit votului unanim dat în mod repetat al Consiliului Medical ca să înlocuim cu aparatură medicală această instalație de vacuum!
  • Nu vreau să alarmez pe nimeni și nu doresc să dezvolt un scenariu apocaliptic, ci abordând foarte realist situația actuală,  plecând de la declarațiile lui Raed Arafat că vreo 20% din pacienții internați cu coronavirus vor avea nevoie de TI (terapie intensivă), asta înseamnă pe un scenariu simplu, că: dacă vom avea în Bihor 200 de îmbolnăviri confirmate cu coronavirus (având în vedere că toți cetățenii proveniți din focare care intră în țară prin vama Borș rămân în carantină în Bihor), pe o rată apreciată de Raed Arafat, cel puțin 40 dintre pacienți vor avea nevoie de TI. Secția de ATI  a Spitalului Municipal este sufocată de pacienți de ani mulți și fără coronavirus! Chiar dacă am amenajat în cel mai profesionist mod posibil, la standarde mondiale de top cele 10 paturi în 2019, nici acum conducerea interimară nu are capabilitatea de a dota acest nou ATI, chiar de a cere Guvernului, prin Municipalitate dacă nu poate altfel, sumele necesare să doteze în regim de urgență această nouă secție de ATI, cu încadrare pe Ordonanța de sume speciale destinate condițiilor excepționale date de COVID-19!
  • Conducerea interimară (Manager interimar, Director Medical interimar) a Spitalului Municipal trebuia să facă aceste demersuri de mai bine de o lună în urmă! Doar că nici aceste 10 paturi de ATI nou înființate nu pot acoperi nevoia Spitalului Municipal, care pe normativele Ministerului Sănătății ar trebui să aibă minim 50 de paturi pentru asigurarea TI pentru pacienții internați, operați, tratați, îngrijiți în mod curent! Deci, în condițiile unei, din păcate, viitoare posibile  pandemii de coronavirus la nivel mondial, Spitalul Municipal are acum doar 15 paturi funcționale, deși așteaptă din noiembrie anul trecut cele 10 paturi organizate pe norme europene ca să fie pornite ca funcțiune de ATI! Poate se vor porni cu implicarea imediată a Municipalității, fiind o urgență extremă pentru populație!
  • Dar trebuie urgent realizate încă alte următoare 10 paturi (în locul Laboratorului de analize medicale), lipite ca structură de spații (adiacent) de aceste 10 paturi amenajate deja în 2019 și care așteaptă să pornească. Numai că, Conducerea Interimară Medicală a Spitalului Municipal (Manager Interimar, Director Medical Interimar, Director de Îngrijiri Interimar) nu vrea să mute laboratorul ca să facă loc pentru cele 10 paturi de ATI ca urgență maximă, așa cum a aprobat Consiliul Medical în repetate rânduri în anul 2019, ci vor neapărat să se transporte vacutainerele dinspre secțiile spitalului spre laborator prin rețele de vacuum, pe bani europeni!? Vă dați seama câtă inconștiență stă în calea posibilității de a ne salva semenii în perioada următoare?! Spitalul Județean nu va putea acoperi necesarul de paturi TI pentru cazurile preconizate cu coronavirus. Deci, unde își va pune Oradea pacienții cu coronavirus care au nevoie de TI? Care pacient va intra pe TI când va ajunge în grupa celor 20% de care vorbește Raed Arafat, ca având nevoie de terapie intensivă? Numai anumiți pacienți? Și săracii vor fi condamnați la moarte numai pentru că Conducerea Interimară Medicală a Spitalului Municipal nu înțelege deloc prioritățile spitalului public? De ce se insistă pentru rețeaua de vacuum, care nu numai că nu este necesară, dar încurcă prioritățile ”0” ale spitalului, ale comunității, ale vremurilor pe care le trăim? Să fie oare vreo șpagă bună pentru cineva care a insistat foarte mult încă de la începuturile proiectului european ca să fie cuprinsă această lucrare de transport vacutainere cu vacuum? Chiar să nu conteze interesul public imediat privind sănătatea populației și să primeze ambițiile veunui șpăgar sau sabotor? Chiar nu vor mai putea încă vreo 5 sau 10 ani de aci înainte, infirmierele de la etajul 2 sau de la 3 sau de la 6, sau de la 9, să ducă vacutainerele pe scări ori cu liftul la Laborator? Trebuie să le transporte numai cu vacuumul? Nu vedeți, Directori adjuncți medical și de îngrijiri interimari și Manager Interimar cât sunteți de absurzi? V-am cumpărat ecografe, aparatele de radiologie vechi de 14 și 18 ani vi le-am schimbat, am plătit și CT-ul pe care v-ați lăudat pe la comentarii ascunse de identitate că l-a cumpărat Dna Manager Interimar; aduceți-vă aminte că ați vrut să cumpărați doar un aparat de radiologie și eu am solicitat să licităm pe aceași bani un CT. Și am reușit! Aștept să mă contraziceți, dar față în față de data asta. Spitalul Municipal nu are nevoie de vacuum! SPITALUL ARE NEVOIE DE PATURI DE ATI: 50 DE PATURI DE ATI ÎN REGIM DE URGENȚĂ PRIORITIZATE! DE ACEEA EU AM PROPUS CA DIRECTOR MEDICAL ÎN LOCUL LUI DR. BURTĂ OVIDIU, UN PRICEPUT ȘI DEȘTEPT MEDIC ATI, CA SĂ POATĂ AVEA ÎN MÂNĂ DECIZIA MANAGERIAL-MEDICALĂ IMEDIATĂ ȘI SĂ PUTEM SALVA OAMENI, nu să transportăm analizele de laborator prin vacuum! Consiliul Medical a votat întotdeauna aceste propuneri inclusiv ca Dr. Florea Mihai – medic primar ATI să fie Director Medical!

Încă se mai poate modifica proiectul european, fiind o situație excepțională! Trebuie să se implice urgent autoritățile  și să mai facem urgent cele 10 paturi ATI în locul Laboratorului de analize medicale, pentru care în 2-3 luni se poate face o locație în curte (studiul de fezabilitate este predat și așteaptă din vara trecută!). Dar, eu n-am mai fost lăsat să licitez acest proiect în 2019! Pe cine am deranjat? Poate chiar instalația de vacuum?

Domnule Primar Ilie Bolojan,

Luați frâiele în mână! Potrivit prezentării detaliate a situației paturilor de ATI din Municipal, precum și situația de criză fără precedent pentru orădeni, bihoreni și cetățeni intrați în carantină în Bihor, cu COVID-19,

Se impune ca Oradea să devină ORAȘUL FAPTELOR BUNE CU ADEVĂRAT! Pașii sunt următorii:

  • Luați cel puțin 500.000 de euro de la APTOR, pentru că oricum până la 30.06.2020 nu se mai poate organiza niciun eveniment; orădenii nu vor Mandinga sau Bosquito, plătiți pe bani buni, bihorenii au nevoie de paturi ATI care să le salveze viața lor și a familiilor lor!
  • La etajul V din Spitalul Municipal aveți un Medic-Șef deștept, dedicat și pregătit cu 50 de paturi de pneumologie, din care și paturi de terapie acută, pe care le puteți dota cu ventilatoare, monitoare de funcții vitale, echipament de Terapie Intensivă; când am înființat această secție de pneumologie în Municipal, ca pas important și decisiv în a scoate din faliment medical și funcțional pneumologia din Municipal, am cerut 30 de paturi de terapie acută; dar mafia din Municipal a blocat proiectul La Ministerul Sănătății și numai cu sprijinul și implicarea Instituțiilor abilitate (cărora le mulțumesc pe această cale!) s-a aprobat mutarea celor 50 de paturi de pneumologie, din care 10 de terapie acută; acum se poate vedea ce important a fost ca să se înființeze această secție de pneumologie în Municipal, cu 30 de paturi de terapie acută!
  • Într-o situație extremă, după cum din păcate se anunță că va veni, TOATE CELE 50 DE PATURI DE PNEUMOLOGIE, CU ECHIPAREA CORESPUNZĂTOARE DE TI, se pot transforma în paturi de  ATI de campanie!

Domnule Primar, Ilie Bolojan,

Este singura posibilitate legală, imediată și imperativă, pentru a putea acorda un act medical calificat cu medicii din cele două linii de gardă ATI din Municipal (și a doua linie de gardă am înființat-o pentru a mai face un pas în a apropia spitalul de nevoile comunității); se mai pot încheia urgent contracte de muncă cu medici ATI care au posibilitatea de a face gărzi, pentru a suplimenta numărul de medici capabili să salveze situațiile critice care pot urma.

Dacă Dumnezeu ne va feri de situațiile extreme, nu ați pierdut nimic, Domnule Primar, oricum manifestări publice nu mai puteți face, fiind interzise prin Hotărâre de Guvern, iar Dumneavoastră și PNL-ul nu aveți nevoie de bani publici administrați de APTOR ca să luați din nou un mandat la Oradea.

Dar dacă urmează un scenariu limită în Bihor, cu 200 de pacienți confirmați să zicem, din care 40 au nevoie de TI? Doar Oradea cu cele două spitale poate salva situația! Familiile ale căror copii sau bătrâni nu vor avea loc în ATI, nu vor da doi bani pe cele 300 de șantiere din Oradea! Este un moment în care ORAȘUL FAPTELOR BUNE înseamnă paturi de TERAPIE INTENSIVĂ pentru bolnavii de COVID-19!

Aveți această posibilitate ca să asigurați bihorenii cu paturi de ATI care să le salveze viețile! Astfel, aveți o structură medicală pregătită să dea o șansă de viață pacienților infectați cu coronavirus, cărora li se vor degrada funcțiile vitale și vor avea nevoie de asistență medicală de TI!

Faceți-o imediat, Domnule Primar! ACUM! MÂINE, CEL MAI PROBABIL POATE FI TÂRZIU!

Regret că nu pot fi implicat direct în acest proiect, să pot să fiu lângă colegii destoinici, alături de oameni! Dar sunt mulți profesioniști în această secție de pneumologie și la Secția de ATI, care în regim de urgență pot organiza secția de pneumologie ca ATI de campanie! Dar, numai cu disponibilitatea și implicarea Dumneavoastră totală, Domnule Primar! Conducerea interimară a Municipalului este depășită în a gândi soluții imediate și de această anvergură!

Prezint mai departe falimentul medical și funcțional pe care l-am găsit la preluarea funcției:

II) Secția Exterioară din strada Izvorului, nr.57 – Secțile de Pneumologie-TBC:

  • Un grup sanitar era accesat de 32 de pacienți;
  • Numărul de paturi care putea fi autorizat să funcționeze în această locație era cu 65 de paturi mai mare; nu am desființat cele 65 de paturi, ci am organizat o Secție de pneumologie cu 50 de paturi la etajul 5 în Municipal (strada C. Coposu nr.12) și am înființat o secție de recuperare medicală cu celelalte 15 paturi (plus 10 paturi cât avea anterior Compartimentul de recuperare);
  • Pavilionul IV – TBC – este un focar, o bombă biologică nu numai pentru personalul secțiilor, pentru pacienți, dar și pentru zonă; trebuie de urgență rezolvat!
  • Compartimentul de îngrijiri paliative l-am găsit în aceeași stare cum îl înființasem cu caracter provizoriu în anul 2016 – atunci am înființat pentru prima dată în Bihor paturi de îngrijiri paliative; deci după 12 ani nu se făcuse nimic! Când am fost revocat, la mijlocul lunii noiembrie 2019, amenajasem deja Compartimentul de îngrijiri paliative cu o creștere a numărului de paturi de la 6 la10 paturi, cu respectarea condițiilor din norme;
  • Asigurarea actului medical corect și complet pentru o parte însemnată de pacienți care reprezentau complicații respiratorii sau impuneau terapie acută, era o problemă care nici măcar nu avea o speranță de realizat; ventilația acestor pacienți se efectua de medicii pneumologi care nu aveau abilitatea legală medicală necesară să realizeze aceste proceduri; doar medicii din specialitatea ATI puteau să efectueze ventilația pacienților cu saturație scăzută; de aceea am înființat, împreună cu Directorul Medical pneumolog, 10 paturi de terapie acută respiratorie în cadrul secției din Municipal; se impuneau 30 de paturi și am solicitat aferent Ministerului Sănătății, dar avizul a venit doar pentru 10 paturi, fără vreo motivație a refuzului Ministerului;
  • Bronhoscopiile nu se puteau realiza fără o secție de ATI și medici ATI care să asiste pacienții în specialitate, de aceea se impunea mutarea Compartimentului de bronhologie în Municipal;
  • Pavilioanele de adulți arată ca adevărate ghetouri, mizere, neîntreținute de ani de zile;

III.1). Secțiile Exterioare de Neurologie și Recuperare neurologică;

  • Act medical în specialitatea neurologie realizat fără medic cardiolog, fără ATI, fără radiologie (Rx nu se face decât în zilele lucrătoare 6 ore pe zi), nemaivorbind de CT, RMN, fără EEG funcțional la standarde acceptate, fără ecografii doppler de vase, etc…; fără oxigen la patul bolnavului; toate aceste neajunsuri cumulate, ne duc spre o concluzie simplă și la îndemâna oricui: în aceste secții sunt medici, tensiometre, termometre, stative de perfuzii, ciocănel și medicamente și materiale sanitare; atât! În aceste condiții nu putem vorbi de un act medical complet și corect realizat în 2020! De aceea am luat măsura mutării secției de neurologie la etajul 5 din Municipal, pentru a asigura pacienților un act medical derulat într-o echipă multidisciplinară (neurolog, cardiolog, radiolog, ATI-ist,…), în funcție de nevoile cazului; dar, am fost demis și pentru această ”ambiție” de a asigura un act medical corect pacienților!
  • Recuperarea medicală neurologică nu există nici măcar ca și specialitate! La Oradea recuperarea medicală însemna neurologie, dar cu medici de recuperare pe secție; mai apoi au dat afară și medicii de recuperare medicală de pe secție; când am readus legalitatea și am schimbat medicul șef de secție recuperare medicală (neurolog în sarcina căruia erau reclamații de proastă purtare în raport cu pacienții și nu numai…) care era numit cu delegație, deci nu avea vreun mandat de îndeplinit, m-a făcut nebun în reclamații mincinoase către mass-media și alte instituții; în mod evident îl voi da în judecată în perioada următoare pentru aceste insulte pe care mi le-a adus! L-am schimbat din funcția de conducere și am redat acestei secții specialitatea de recuperare medicală, evident cu avizul Ministerului Sănătății, medicii cu specialitatea recuperare medicală reluându-și activitatea de secție, și asta, doar pe câte paturi a permis neurologul fost șef încă autoritar pe latifundie;

III.2). Secțiile de psihiatrie au fost marcate de o degringoladă totală:

  • Mai mulți medici primari au refuzat să facă gărzi! Da, deși profesia de medic este una vocațională, la dispoziția comunității, mai mulți medici au refuzat să facă gărzi!? Pentru aceasta au introdus ilegal în linia a doua de gardă medici rezidenți; de ce este ilegal? Medicii rezidenți nu au drept de praxis medical, nu au parafă de medic practicant! Medicii rezidenți pot să facă gărzi doar în stricta supraveghere a medicilor primari din linia 1; doar că la Secțiile de Psihiatrie, un medic era la primire-urgențe, iar altul făcea secțiile de pe deal; deci oricum o luau, că era medicul rezident la primire sau că era pe secțiile de pe deal, nu avea cum să fie în permanentă observație a praxis-ului medical sub ochii specialistului din linia 1; a fost cel puțin un caz în care medicul rezident într-o astfel de gardă nu a recunoscut un infarct la un pacient! Am scos medicii rezidenți din liniile de gardă aprobate și am solicitat medicilor specialiști și primari, cu respectarea cadrului legal, să asigure liniile de gardă. Dincolo de vociferări și înjurături la adresa Managerului Foncea, au făcut tot posibilul să desfacă aceste măsuri necesare și legale. Și au reușit…temporar, zic eu! În prezent tot medicii rezidenți fac gardă, au revenit, actul medical realizat de aceștia fiind nelegal, constituind malpraxis pentru ei și pentru spitalul public. Iar pacientul dus în criză la spital, de familie, de ambulanță ori de Poliție, este preluat de un medic fără drept de praxis medical!?
  • Secțiile de psihiatrie sunt adevărate ghetouri, insalubre, mizere; am reușit o igienizare a unui pavilion și am organizat vreo 6 licitații pentru un alt pavilion, dar noua conducere interimară a sistat acest contract pe motiv că nu aveau bani, deși au rămas cu aproape 1 milion de lei sume neangajate (deși erau extrem de necesare în 2019 pentru pacienți) la 31.12.2019!

IV). Secțiile exterioare de boli infecțioase din locația Republicii:

  • Nu au grupuri sanitare suficiente, sunt multe paturi într-un salon; vă dați seama deja de condițiile total absurde dintr-un spital cu pacienți cu infecții digestive și respiratorii; aceste secții internează HIV, enterocolite, mai nou coronavirus! Chiar dacă vorbim de un salon izolator, când sunt mai multe cazuri, cum se întâmplă an de an cu enterocolita, ori hepatitele acute sau rujeolele în focare…, ce facem, oameni buni? Unde se spală copiii, mamele care stau cu ei? Riscul de a lua și alți viruși și/sau bacterii în aceste secții este foarte ridicat!

Am preluat mandatul în 30.05.2018 și am constatat mai apoi falimentul medical și funcțional al Spitalului Municipal. Era dificil să prioritizez care pacienți sunt mai importanți: de la neurologie, de la pneumologie, de la psihiatrie, …de aceea am fost obiectiv obligat să le încep pe toate deodată și să accelerez cât mai mult. Nu mi s-a permis mai mult din 13.11.2019, dar imediat ce Curtea de Apel Cluj va judeca dosarul trimis de la Curtea de Apel Oradea, și dacă va admite solicitarea mea de suspendare a Dispoziției Primarului Municipiului Oradea prin care am fost ilegal și abuziv revocat, mă voi întoarce să inventariez la zi problemele..și voi accelera evident din nou. Nu pentru mine, n-am nicio ambiție personală legată de niciun angajat sau altul, lucru pe care l-am demonstrat, inclusiv de 4 luni încoace de când doar stau și asist la blocarea definitivă a Spitalului Municipal! Municipalitatea, Consiliul de Administrație și Conducerea Interimară nu au nici măcar capabilitatea să identifice problemele și să pună spitalul public pe un drum corect în slujba comunității! Ei doar au readus pe pozițiile deținute anterior pe cei pe care i-am dat afară. Vă dați seama ce performată este această echipă interimară!…

Este la modă acum atacul mizerabil pornit pe rețele media cu privire la trei aspecte:

  1. O mare minciună, pentru care avocații mei pregătesc deja acțiunea în instanță pentru modul în care am fost calomniat, este prezentarea în BIHON a unei supoziții potrivit căreia mi s-ar fi imputat de către Curtea de Conturi deficiențe grave sau management defectuos cum spunea o virtuoasă, cu sume nemaipomenite de recuperat de la Foncea sau de la spital; TOTAL FALS! Am primit Nota de relații de la echipa de control formată din inspectorii acestei Instituții și spre nemulțumirea celor care au scris articolele de scandal pe care îi voi da în judecată numaidecât, nota explicativă care mi s-a solicitat este ”parfum” față de ce aștepta mass-media avidă de spectaculos! Sigur că pot să prezint toate întrebările adresate de Curtea de Conturi, precum și răspunsurile pe care le-am dat, dar este doar o procedură care trebuie urmată de această instituție. Asigur scandalagiii că nu se va putea reține nicio culpă, nici măcar una administrativă, în urma informațiilor solicitate, analizate și studiate de Curtea de Conturi a României – Camera de Conturi Bihor. Mai apoi, este foarte probabil să îmi reiau în curând mandatul de Manager și în mod evident voi contesta anumite măsuri neîntemeiate dacă vor fi dispuse de Curtea de Conturi, ceea ce este puțin probabil, deoarece inspectorii acestei Instituții au constatat cu certitudine că nu s-au furat bani publici în mandatul Foncea! Vă atașez corespondența avută cu Curtea de Conturi la care am atașat răspunsul la Nota de relații, explicații transmise de altfel, foarte relaxat, fiind vorba doar cel mult de eventuale scăpări ale întregii echipe de conducere (începând de la șefii de serviciu financiar-contabil, resurse umane, administrativ, managementul calității, achiziții), nicidecum a se putea discuta de fapte grave, ca furturi, delapidări, deturnări: iată răspunsul:

”Buna ziua,

Atasez raspunsul la Nota de relatii 4253/12.02.2020.

Evident, neavand acces la documente, mi-a fost mai greu sa dau lamuriri detaliate cu sume exacte, dar dupa revenirea pe postul de Manager voi  pune in aplicare intocmai masurile pe care le veti dispune la nivelul spitalului public.

Am mandria profesionala ca, (desi am fost revocat – ilegal si abuziv), pana la momentul 13.11.2019 am purtat cu onoare, corectitudine, legalitate si pricepere profesionala sarcina asumata in interesul public, de Manager al Spitalului Clinic Municipal „Dr. Gavril Curteanu” Oradea.

Numai bine”

2. Partea cu situația financiară a Spitalului Municipal este extrem de simplu de priceput și pentru cei doritori de subiecte ”tari”: unul din marile neajunsuri ale spitalului, iar pe linie bugetară unul central, este că toate cazurile de pacienți cronici realizate de spitalul public în fiecare lună, sunt decontate la tarife mai mici decât în anul 2016. DA! ESTE CORECT ÎNȚELES, TARIFE MAI MICI CA ÎN 2016! Tarifele contractate de alții înaintea lui Foncea în numele  Spitalulului Municipal (mie nu mi s-a permis o nouă contractare, anul 2019 fiind primul an de 15 ani încoace când nu s-au făcut contractări cu CAS), au fost menținute unilateral de CAS Bihor (deși am fundamentat legal negocierea unor noi tarife pe cazurile de cronici), și în anii 2017,2018, 2019 și în lunile ianuarie, februarie, martie ale anului 2020, și sunt mai mici decât cele decontate spitalului în anul 2016!?! Despre ce să mai vorbim? Indiferent cine este manager, după ce se dau salariile, după ce se scad cheltuielile fixe întreținere și funcționare, nu are cum să rămână decât…în viitor arierate! Datorii care se rostogolesc de la o lună la alta, până se va ajunge la o contractare corectă, rațională, legală cu CAS Bihor! Și să nu credeți că e vorba de foarte mulți bani! Nu, cu o sumă de 350.000 lei/lună contractată legal în plus cu CAS Bihor, pe Norme, spitalul public scapă de o mare prostie cauzată de semnarea în genunchi a unui contract cu CAS Bihor în 2018, la tarife pe cronici mai mici decât în 2016!

Am sensibilizat în repetate rânduri Autoritățile abilitate ale Statului Român că CAS Bihor nu-și face datoria față de bihoreni, iar directorii CAS Bihor nu s-au certat niciodată la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) București ca să aducă mai mulți bani în Bihor, deoarece apoi ei și-ar fi pierdut posturile plătite cu peste 15.000 lei/lună!  Vă dați seama că bucureștenii i-ar fi dat afară imediat dacă ar fi îndrăznit să înceapă Directorii CAS Bihor un război în interesul bihorenilor! Chiar mi-am asumat un mandat de 2 luni ca membru neplătit în Consiliul de Administrație al CAS Bihor (la începutul anului 2018) numai ca să aduc Instituțiilor abilitate argumentele necesare ale neputinței și lipsei de voință din partea Conducerii CAS Bihor de a aduce sumele necesare actului medical realizat pentru bihoreni! Am fundamentat în cursul anului 2019, cu documentații complete și riguroase, o serie de demersuri către CAS Bihor, CNAS, Ministerul Sănătății, Primăria Municipiului Oradea, dar…s-a preferat să fiu redus la tăcere prin revocare ilegală, decât să fiu susținut în demersul meu de a trimite CAS Bihor după 350.000 lei la CNAS. Vă dați seama cu ce efort mic din partea bugetului FNUASS se putea rezolva o problemă atât de mare pentru Spitalul Municipal? Acum,  se poate ușor verifica fiecare fundamentare financiară anterioară și se poate constata că contractarea cu CAS Bihor realizată în 2018 de alții decât Foncea, dar valabilă și în prezent, este valoric/caz cronic sub decontarea anului 2016! Adică în al cincilea an după contractarea din 2016, după ce Spitalul asigură un act medical mult superior anului 2016, evident cu costuri mult mai ridicate, decontarea să fie sub cea din 2016!!?

 3.) Un alt subiect de presă ”exploziv” în săptămânile astea este creat în jurul reîncadrării de către Tribunal a celor cinci angajați (asistenți, infirmieri, îngrijitor) care au fost declarați necorespunzători profesional și li s-a încetat pe cale de consecință anul trecut contractul individual de muncă, pe motiv că în tura lor din noaptea de 15/16 august 2019, doi pacienți le-au ars în salon, iar unul dintre pacienți a și decedat ulterior.

Voi deconspira anumite realități necunoscute opiniei publice până în prezent despre acest caz, precum și cât de multă minciună se încearcă a mi se pune din nou în dreptul numelui:

  • Vineri 16.08.2019, dimineața la ora 4,20, am primit telefon de la centralista Spitalului Clinic Municipal ”Dr. Gavril Curteanu” Oradea că la Secțiile exterioare de Psihiatrie, de pe strada Louis Pasteur, a fost un incident foarte grav, cu mai multe victime duse la UPU de echipe de intervenție de urgență (SMURD, Serviciul de Ambulanță); centralista aflase întâmplător de acest grav incident, fiind sunată de recepția UPU pentru a se comunica din partea Spitalului Municipal identitatea celor 3 pacienți duși în urgență; nu a existat nicio altă comunicare despre incident, iar din partea Secției Exterioare de Psihiatrie Adulți nici vorbă să fi existat vreun anunțpe această temă; secret total la psihiatrie;
  • În mod evident că am intervenit prin mobilizarea angajatului responsabil și echipei de situații de urgență, care mi-a raportat imediat starea pacienților rămași internați; ulterior s-a ocupat de evaluarea situației angajaților și a constatat că nu înregistrasem niciun accident de muncă în rândul angajaților după acest eveniment, anulându-se prin controale medicale suspiciuni de intoxicare a personalului spitalului;
  • La ora la care am fost anunțat, se făcea cercetare la fața locului de către Poliția Criminalistică; deja se evidenția clar procedura care se impunea într-o astfel de situație, managementul spitalului public demarând imediat o cercetare administrativă și medicală, nicidecum una polițienească care era potrivit legii în atenția Instituțiilor abilitate (Parchet, Poliție);
  • Prin analiza declarațiilor luate celor cinci angajați, pe lângă calupuri întregi aproape identice în declarațiile acestora, se puteau identifica câteva detalii surprinzătoare, ex.:
    • O asistentă declara că numai pacientul care ulterior a și decedat nu dormea dintre toți pacienți din salonul incendiat, deci nu trebuia să facem o cercetare specială, nici la fața locului și nici una lingvistică, pentru a deduce în mod clar că deja ”mortul era de vină”;
    • Făcând o analiză a orelor și minutelor care s-au succedat identificării incendiului, se concluziona că la sosirea Pompierilor și echipelor de intervenție medicală de urgență, toți pacienții erau evacuați din clădire și scoși în curte, incendiul stins, chiar de unul din angajații de pe secție declarați ulterior necorespunzători; dar toate aceste intervenții ale personalului și evacuarea a 50 de pacienți se realizase scriptic doar în vreo 10-15 minute (!?) scurse de la identificarea incendiului și sosirea pompierilor. Atenție! Vorbim de evacuarea pacienților cu afecțiuni psihiatrice cronice sau acute;
    • S-a constatat de către Comisia de analiză medicală constituită cu această ocazie, că un pacient a fost suprasedat și era contenționat în timpul incendiului; mai exact, primise sedative în doze semnificative și, pe deasupra era și legat la mâini; evident că nu era condus corect registrul de contenție, adică se ridica clar suspiciunea că pacientul nu fusese vizitat de personal medica avizat pentru monitorizarea funcțiilor vitale din 15 în 15 minute, cum spune legea; acest pacient a fost nu numai ars și intoxicat, ci schingiuit, legat de pat în tot timpul incendiului;

Cu un an înainte mai fusese un alt incendiu într-un salon de psihiatrie, atunci directorul de îngrijiri deplasându-se la fața locului și comunicând că nu sunt probleme deosebite.

La fel probabil au gândit angajații spitalului aflați în tură în acel pavilion și la incendiul din 15/16 august 2019! De aceea nu au comunicat în spital incidentul la momentul constatării, în speranța că nu vor fi urmări grave. Totuși, fiind vorba de trei pacienți intoxicați, din care doi fiind și cu arsuri grave, interne și externe, personalul medical nu a mai putut ”pune batista pe țambal” ca în alte situații din acel spital.

Mai apoi s-au corelat toți angajații din tură cu declarații cât mai apropiate. Deși au apărut totuși câteva fisuri semnificative în povestirea cronologiei măsurilor imediate pe care le-ar fi luat personalul din tura de noapte, nu era atribuția managementului spitalului de a se implica în vreun fel în ancheta polițienească. Repet, spitalul a abordat conform prevederilor legale, cercetarea administrativă și medicală. Cercetarea penală, criminalistică, era a altor Instituții.

Existând suspiciuni la început și dovezi mai apoi că personalul aflat în tură nu a supravegheat/monitorizat medical potrivit legii, cel puțin pacientul contenționat (apoi implicit se știa prin intrarea în salon din 15 în 15 minute și de ceilalți pacienți),

Înregistrându-se în urma cercetărilor administrative semnificative neconcordanțe între timpii de evacuare și anunțarea serviciilor de urgență (Pompieri și SMURD), raportați la timpii din declarația agentului de pază care plasa incendiul cu o oră înainte față de tot graficul orar de intervenție din declarațiile personalului medical și auxiliar medical, născând astfel în mod obiectiv suspiciuni privind veridicitatea scenariului prezentat de angajații din tură,

Nerespectarea fazei de anunțare și intervenție potrivit fișei aprobate și prelucrate în astfel de situații de șeful compartimentului pentru situații de urgență (persoanele abilitate cu responsabilitatea intervenției la nivelul spitalului fiind anunțate după consumarea tuturor evenimentelor, după ora 4 și, mai grav,  de către un angajat al unei alte unități spitalicești),

Auzind de ”uzanța” acestor angajați de la psihiatrie, care aveau obiceiul de a nu face tam-tam prea mare în cazuri similare dacă nu erau victime în pericol de moarte,

În mod clar se evidenția cel puțin o culpă profesională a personalului aflat în tură.

De aceea toți aceștia au fost declarați în mod obiectiv necorespunzători profesional! Trebuie să cunoască întreaga comunitate că potrivit structurii organizatorice aprobate, paturile de psihiatrie în discuție nu au un regim special, deci legea nu impunea o monitorizare cu camere video. Așa funcționează de zeci de ani această secție. Culpa ”mediatică” pusă în sarcina Managerului Foncea este una neîntemeiată, nefundamentată, menită să mențină de mai bine de un an încoace un scandal  bazat pe minciuni în jurul primului Manager de spital public din Oradea care a demascat hoții, ”căpușele”, clanurile, interesele de grup ale anumitor angajați, dar mai ales FALIMENTUL MEDICAL ȘI FUNCȚIONAL al spitalului, constatat și declarat/argumentat public, evident existent nu de un doi-trei ani încoace, ci poate de 10 ani la nivelul acestui spital public, de la unificare.

Se aude de ceva timp că reprezentanții actuali ai Spitalului Clinic Municipal ”Dr. Gavril Curteanu” Oradea au făcut non-combat în aceste dosare a angajaților care revin acum (existând probabilitatea să fie cu caracter temporar, până la o soluție definitivă) în spital în urma hotărârilor Tribunalului Bihor.

Nu judec judecătorii, nu mă pronunț pe actul de justiție până nu știm exact ce documente s-au depus în dosar și este profesionist să citim și să analizăm motivația pe larg a judecătorilor privind argumentele de reintegrare ale celor 5 angajați, motive care pot să facă referire strict la formalismul încetării contractului individual de muncă și nu al vreunei inexistențe a culpei angajaților.

Imediat ce revin pe postul de Manager al Spitalului Municipal voi depune două plângeri penale:

  1.  împotriva reprezentanților spitalului public, care, se vorbește că nici măcar nu ar fi depus toate documentele și nu au făcut referire la toate motivele invocate care au stat la baza emiterii Deciziilor de concediere prin necorespundere profesională a celor cinci angajați;
  2. Împotriva celor 5 angajați proaspăt reintegrați pe codul muncii; vor intra pe codul penal, cu o sesizare a Parchetului, cel mai probabil pentru suspiciunea săvârșirii faptei de omor; apropo: amenințarea cu legea nu este faptă penală!

Nu cunosc personal pe niciunul din acești 5 foști și actuali reintegrați angajați; soțul unei asistente din grupul celor cinci, polițist am înțeles că ar fi, m-a pichetat de câteva ori la birou, eu refuzând de fiecare dată să stau de vorbă cu soțul unei angajate pe tura căreia a ars un pacient de viu, legat de pat!

Tocmai v-am înșiruit niște fapte, niște suspiciuni care ar putea converge spre un alt deznodământ decât reintegrarea în muncă a celor 5 angajați declarați necorespunzători și care au primit și daune morale. De ce ar fi primit daune morale? Să fi fost traumatizați că au fost dați afară tocmai pentru că în tura lor le-au ars pacienții în salon? În sarcina și în grija cui erau acei pacienți în acea noapte? Chiar să nu răspundă niciun angajat aflat în tură că un pacient de peste 70 de ani era suprasedat, contenționat de pat, torturat în mijlocul unui incendiu care i-a provocat arsuri grave, fără să i se monitorizeze funcțiile vitale din 15 în 15 minute, după cum obliga legea?

Acea secție nu impune prin aprobarea structurii organizatorice măsuri speciale de monitorizare, nefiind paturi de psihiatrie cu pacienți care impuneau măsuri speciale de securitate. Au fost chiar lungi discuții cu medicii secțiilor de psihiatrie pe motiv că pacienților de la psihiatrie le-ar fi încălcate drepturile filmându-i. Cât de valabil este în fața legii acordul dat de a fi filmat pacientul psihiatric? Dacă pacientul este adus de Poliție, polițistul nu este aparținător îndrituit de lege să-și dea acord pentru filmarea pacientului! Discuțiile pe acest subiect și ipostazele de lucru sunt multiple, dar legea nu obligă sub nicio formă aceste supravegheri video. Era treaba celor cinci angajați din tură, repartizați pe secție după cum a organizat medicul-șef și asistenta-șefă graficul de muncă! Unul dintre pacienți a murit cu arsuri la ATI din Spitalul Județean!

De ce nu au consemnat cei cinci angajați în registrul activității la preluarea turei de noapte, la intrarea în schimb de la ora 19 că refuză să intre pentru că nu au pesonal la normativul maxim, că nu au senzori de fum, că nu au camere video? Așa cum, în mod obișnuit toți au intrat la muncă, la fiecare tură, unii de zeci de ani, au intrat și în tura de noapte în seara zilei de 15.08.2019. Doar că, posibil ca variantă de luat în calcul, de ce nu, și chiar în cercetare criminalistică, cum că i-ar fi putut fura somnul spre dimineață, așa pe la ora 2, și atunci se justifică și mai aplicat ce s-a întâmplat la fața locului și orele indicate de agentul de pază. Focul nu a ținut fracțiune de secundă, sigur a ținut multe minute, probabil chiar zeci de minute. Focul a făcut victime. Pacienții au avut arsuri grave. Poate chiar se va impune o expertiză, chiar o simulare realizată de specialiști, pentru a se concluziona durata unui astfel de incendiu, în funcție de condiții, de pagube.

Prin analiza administrativă și medicală a situației, s-a constatat fără dubiu că acei cinci angajați aflați în tură erau necorespunzători profesional, pacienții arzând în tura lor, iar o altă parte dintre angajații cu atribuții, competențe și responsabilități specifice, au fost trimiși în fața Comisiei de disciplină pentru nerespectarea atribuțiilor, competențelor și responsabilităților postului.

Oameni buni, pacienți și aparținători,

Chiar să mai permitem să moară pacienți maltratați, legați de pat, arși? Chiar să nu fi ajuns episodul COLECTIV? Chiar trebuia să se întâmple acest episod ca să ne dăm seama că secțiile exterioare ale Spitalului Municipal nu sunt decât niște ghetouri, așa cum spun public de un an încoace? Cu pavilioane insalubre, pline de șobolani și mizerie, fără circuite funcționale, cu suprapopulare a saloanelor, cu un personal nu întotdeauna dedicat întru totul pacientului, cu o municipalitate care nu se implică suficient în creșterea calității condițiilor hoteliere și de hrană din spitalele din subordine, mai putem să ne bazăm pe secțiile exterioare? Cu un personal care leagă pacientul de pat și îl suprasedează, nu îl supraveghează corespunzător și apoi deschide procese să îi reintegreze avocații și judecătorii pe aceleași locuri de muncă, își mai permite cineva să dea încredere maximă actului medical? Să fim riguroși și să acceptăm neîncrederea populației în serviciile medicale din Spitalul Municipal! Să nu ne facem iluzii că la Județean e cu mult mai bine!…

 Oare nu cumva acești cinci angajați și-ar fi făcut mai mult rău prin această insistență de a reveni la locul de muncă? E doar o întrebare retorică…După toate aceste explicații, chiar pot aceștia să convingă comunitatea că sunt adevărați eroi care au salvat zeci de vieți din incendiu și nu responsabili direct și nemijlocit cu tragedia din noaptea de 15/16.08.2019? Nimeni din spital nu avea atribuțiile, competențele și responsabilitățile pe care și le-au asumat și apoi încălcat cei cinci angajați care au preluat tura de noapte la Pavilion, prin Proces-verbal de predare-primire a turei, la ora 19. Despre ce vorbim? Nu va trece niciun an și prin decizii definitive ale instanțelor, probabil va fi exclusiv de vină ”tot mortul”, așa cum pregătise în declarația din data de 16.08.2019 deja una din asistentele din tură!?

Pacientul decedat și cel ars și schinguit au familii, poate copii, nepoți. Chiar așa să continuăm în spitalul public să fim tratați ca pacienți în batjocură, în condiții mizere, de ghetou și cu personal care oricum este veșnic?! De ce este veșnic personalul medical organizat în grupuri de interese? Pentru că nu se ”dau în gât” unii pe alții! Se acoperă, că nu se știe când vine rândul celorlalți la a avea nevoie de protecția colegilor și așa ”corb la corb nu scoate ochii”! Medicii și personalul înregimentați în anumite camarile fac corp comun și dau afară chiar managerul spitalului, atât de mare influență au în cercurile decizionale superioare.

Voi analiza la revenirea pe postul de Manager, posibile suspiciuni de acte de corupție săvârșite prin non-combat în instanță probabila complicitate a unor membri ai conducerii spitalului!

Voi face aceste analize interne cu atât mai mult cu cât Directorul Medical interimar Dr. Burtă Ovidiu se pare că a primit în audiență în urmă cu câteva luni încă, pe foștii angajați dați afară pentru necorespundere profesională, acest personal mai nou reintegrat, ”cu promisiunea” încă de atunci făcută că îi va reangaja!? Spitalul vorbește…mai sunt unii care n-au gașcă…Va urma…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © . Toate drepturile rezervate Dacian Foncea.
Social media